Droom of realiteit van Narrowcasting

Je gaat naar een winkel en op de glazen deur verschijnt een vrolijke vrouw die over de laatste acties vertelt. Via de showcases langs de straten komen holografische modellen met de presentatie van de nieuwste kleding collecties, technische apparatuur of shampoo. Je doet een stap binnen een restaurant en op de vloer onder jouw voeten bewegen 3D reclame beelden zoals kringen in het water. Mensen zijn niet meer verbaasd over 3D- of spiegel schermen, touch-screen monitoren en driedimensionale beelden. De toekomstige wereld is vol van innovatie en interactieve digitale technologie.

Narrowcasting of het Digital Signage is het leveren van informatie en het benaderen van een of meer specifieke doelgroepen door middel van digitale schermen op een geselecteerde plaats en tijdstip.(Tcn, 2008) Het is een effectief communicatiesysteem waardoor de klant word bereikend, aangesproken, gestimuleerd en gemotiveerd. Door het interactieve karakter van het systeem is het bij uistek geschikt voor allerlei vormen van reclame en promotie

De consumenten hebben steeds meer keuze en minder tijd om te kiezen. Het is al bekend dat 72% van alle aankoopbeslissingen tijdens het winkelen worden gemaakt. Uit Deens onderzoek blijkt dat driekwart van de bezoekers positief reageert op instore communicatie. Het is steeds moeilijker om de doelgroepen te bereiken via de gewone media en het is steeds belangrijk dat de aankoopbeslissingen beïnvloeden door te zorgen dat een merk of een product optimaal gepresenteerd wordt op de winkelvloer. Daarom Narrowcasting is uitstekend oplossing bij de promotie en instore communicatie in grote warenhuizen, supermarkten, autodealers, winkels, kapsalons, sportcomplexen en andere publieke ruimten.

Narrowcasting wordt steeds populairder. Maar wat zal het verwachtingspatroon van Narrowcasting zijn? Welke stappen zal digitale technologie nemen? De juiste strategie en langetermijnvisie van het bedrijf bepalen vaak de trends die invloed hebben op de industrie, de markt en de productie. Uit het onderzoek blijkt dat meer positieve trends invloed heeft op de ontwikkeling van Narrowcastingmarkt dan de negatieve trends.

Digitalisering

Digitalisering van de mediaconsumptie brengt veranderingen in het informatie- en mediagebruik. Uit een voorspelling van IDC blijkt dat een groei van de digitale wereld met 1000% is gestegen in vijf jaar tijd. Digitale TV, radio, kranten, winkels, bibliotheken, creditkaarten zijn enkele voorbeelden van digitalisering. Bijvoorbeeld vanaf 2006 begon de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag ruim acht miljoen pagina’s van landelijke, regionale en koloniale dagbladen te digitaliseren.

De HD content en platte schermen is de trend die volgt op digitalisering. De verkoop van televisies met High Definition kwaliteit blijven stijgen. Ruim 85% van de nieuwe TV’s zijn platte HD schermen (IMMovator, 2008). Uit het jaarrapport van de FIAR CE blijkt dat inmiddels 50% van de huishoudens een HDTV heeft (FIAR CE, 2008). Over een dergelijk scherm beschikte 25% van de huishoudens aan het eind van 2007. Volgens onderzoek van iMMovator komt naar voren dat de consument  steeds vaker platte, nieuwere en duurdere beeldschermen koopt.

Mobiliteit, flexibiliteit en tijdbesparing

Mobiliteit, flexibiliteit en tijdbesparing is de tendens van de Narrowcasting markt. Het wordt steeds moeilijker om de consument te bereiken via de traditionele media. De klant heeft steeds meer keuze en minder tijd om te kiezen. Hij wil meer creativiteit en beter benaderd worden. Daarom moeten retailers een unieke winkel beleving creëren. Narrowcasting is een effectieve communicatieve oplossing die gericht is op specifieke doelgroepen op een geselecteerde plaats en specifiek tijdstip. De content is makkelijk te bewerken en in te passen voor elke locatie, voor elk moment van de dag en evenementen. Veel bedrijven kiezen ook voor Narrowcasting omdat het rendement van Narrowcasting hoger is dan het rendement van de traditionele media.

Digitale Generatie

Mensen die nu 18 jaar oud zijn, zijn opgegroeid met de iPod, platte TV en computer schermen, mobiele telefoons, MSN en Hyves. Zij hebben de voorkeur voor snelheid en vooral snelle interactie. Zij vinden de digitale wereld vanzelfsprekend. Daarom verwachten zij meer van de ontwikkeling van media en technologische innovaties en zijn meer en meer op zoek naar `on-demand`. Zij zijn de digitale generatie die moderne communicatie gebruiken als toevoeging aan hun levensstijl. De digitale generatie is verantwoordelijk voor het groeiende aantal van interactieve gebruikers. Zij maken hun webblogs en webpagina`s en verbouwen hele games online.

De groeiende markt van Narrowcasting

Narrowcasting of  Digital Signage is een gebied die een flinke groei potentie biedt voor Ai-Pixel. De toekomst van nieuws en advertenties liggen in de nieuwe media en in interactieve Narrowcasting. De afgelopen jaren is de markt voor Digital Signage sterk toegenomen.  Uit het Nielsen Media onderzoek blijkt dat de bruto mediabestedingen aan Narrowcasting in 2007 ruim € 10 miljoen bedroegen. In 2006 was dat nog € 6 miljoen. Dat betekent een groei van mediabestedingen aan Narrowcasting van 66% in 2007(Nielsen Media, 2007). Volgens het Nielsen Media onderzoek noteert Horeca Toerisme & Recreatie de grootste groei van 14,9% in 2008. De bruto mediabestedingen van deze branche aan Out Of Home is 24%. Tegenwoordig is Digitale Signage geen hype. De markt van Narrowcasting komt in een volwassen fase.

Toenemende interactiviteit

Content applicaties zijn de komende jaren de belangrijkste ontwikkeling die sterk zal groeien. Om aandacht van de ondernemers en adverteerders te trekken wordt Digital Signage meer geïntegreerd in andere toepassingen en omgevingen. Bijvoorbeeld Rijkswaterstaat en Koninklijk Horeca Nederland hebben het initiatief genomen om de PADS Narrowcasting software in te zetten om de files te verminderen (Dutch Cowboys, 2008). In attractieparken zoals Duinrell, de Efteling en horecagelegenheden worden beeldschermen geïnstalleerd om actuele verkeer- en OV-informatie aan te bieden voor bezoekers. Ook heeft Librium.TV in 155 tramstellen digitale schermen geïnstalleerd met actuele nieuws- en entertainmentcontent (MediaNed,2009).

Via interactieve technologieën kunnen de consumenten hun ervaringen uitwisselen en versterken. Het verhoogt de betrokkenheid van de consument die een emotionele binding met het merk en product gaat krijgen. Gerichtheid speelt een belangrijke rol in interactiviteit van Narrowcasting. Door interactiviteit kan de consument zelf de informatie en de tijd bepalen van mediadiensten die zij afnemen. Interactiviteit heeft invloed op de ontwikkeling van nieuwe technologie zoals touchscreens, spiegel schermen, digitale posters, windows surface, 3D-schermen enzovoort.

Positieve invloed op koopgedrag

Uit het onderzoek van de Future Foundation van Experian blijkt dat 45% van de consumenten hun aankopen uit verleiding doen maar niet uit noodzaak. Twintig jaar geleden was dat 30%. Het is ook een feit dat 75% van alle aankoopbeslissingen op de winkelvloer worden genomen (Volkskrant, 2009). Uit onderzoek van Het Interactieve Advertising Bureau Nederland blijkt dat 33% van de winkelende consumenten weleens kijkt naar in-store video`s  (IAB, 2008).  De conclusie is dat Narrowcasting een positieve invloed op koopgedrag heeft en perspectieven biedt voor marketing communicatie.

Prijsdaling van digitale schermen

Uit het onderzoek van GFK blijkt dat er in 2008 een prijsdaling van 30% voor platte TV schermen heeft plaatsgevonden. Plasma schermen hadden een prijsdaling van 27 % (GFK,2008). Het Amerikaanse bureau DisplaySearch voorspelt dat door innovaties de prijzen van digitale schermen blijven dalen.

De kansen voor de ontwikkeling in de Narrowcasting markt zijn bijzonder gunstig. De markt biedt grote mogelijkheden. Door middel van content management based applicaties, interactiviteit en crossmediaal inzet levert Narrowcasting een synergie effect op en brengt meer rendement. Maar uit het onderzoek komen de negatieve trends ook naar voren. Er heerst moordende concurrentie en een snelle veroudering van techniek.

De toenemende concurrentie is gigantisch. Media Markt, Schiphol Media, Librium, Media Landscape zijn niet de enige grote concurrenten op Nederlandse Narrowcasting markt. De voortdurende snelle technische veranderingen in de gedigitaliseerde wereld veroorzaken snelle veroudering van gegevensformaten. Voor een langdurige exploitatie van digitale schermen vormt de veroudering ook een bedreiging.

 

Een hoge kwaliteit van de dienstverlening, flexibiliteit, interactiviteit en creativiteit van de content en innovatieve oplossingen  is de kansen voor het groei van een bedrijf op de Narrowcasting markt. Door de continue innovatie van digital producten kan het bedrijf op de behoefte van de klant inspelen en een unieke beleving en creatieve nieuwe benaderingen creëren voor de doelgroep.

Bronnen:

Dutch Cowboys. ( 12 juli 2008). Narrowcasting als oplossing voor het fileprobleem. Geraadpleegd op: 7 april 2009, van: http://www.dutchcowboys.nl/marketing/14396

GFKBenelux.(2008). Geraadpleegd op: 7 april 2009, van: http://www.gfkbenelux.nl/index_nl.asp?id=4013

Gert-Jan van Teeffelen.(30 december 200). Platte televisies zijn niet aan te slepen. Geraadpleegd op: 7 april 2009,van: http://www.volkskrant.nl/economie/article151690.ece

iMMOvator. (2008).HD bij de consument: de ontwikkelingen op de winkelvloer. Geraadpleegd op: 7 april 2009,van: http://www.immovator.nl/hd-bij-de-consument-verkoop-van-apparatuur-en-software-terug-en-vooruitblik

MediNed. (23 January 2009). Spits op schermen in trams GVB. Geraadpleegd op: 7 april 2009, van: http://www.medianed.com/2009/01/23/spits-op-schermen-in-trams-gvb/

NABB. (19 december 2006). Out-of-home markt in 2005. NABB rapportage. Geraadpleegd op: 25 maart 2009, van: http://www.nabbnet.nl/Marktanalyse%20OOH%202005.pdf

Nielsen Media. (2008). Persbericht. Bruto mediabestedingen in 2008 gestegen met 1.7%. Geraadpleegd op: 7 april 2009, van: http://nl.nielsen.com/news/documents/Persbericht_bruto_mediabestedingen_2008.pdf

POPAI Benelux.(2006).Narrowcasting in beeld. Geraadpleegd op: 25 maart 2009, van: http://www.popai.nl/action/bibliotheek/?id=61

TCN. Narrowcasting = doeltreffend! Geraadpleegd op: 7 april 2009,van: http://www.tcn10.nl/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=61

 

Over Tatsiana Fanchanka

Mijn naam is Tatsiana Fanchanka. Ik kwam uit Wit-Rusland (Belarus). Dat is mijn geboorteland. Ik woon al 4 jaar in Nederland. De enige reden waarom ik naar Nederland kwam was mijn Nederlandse vriend. Toen ik in de jaren negentig op de middelbare school in Wit-Rusland studeerde, was ik bezig met de muziekschool. Vroeger wilde ik graag een pianist worden. Maar na 8 jaar van mijn studie in de muziekwereld besloot ik iets anders te leren. Dus ging ik naar de Economische Staat Universiteit. Daar heb ik HEAO diploma in richting marketing in comerciele economie gehaald. Tijdens mijn studie in Universiteit in Wit-Rusland werkte ik 2 jaar in een wijnbedrijf als een hoofdsecretaresse. Ik heb ook zo als stagiar in de marketing afdeling in gewerkt. In Nederland werk ik bijna een jaar in farmaceutische groothandel in Alliance Healthcare. Ik ben enthousiast, een actieve, creative, leergierige en hardwerkende persoon. Ik vind het leuk om te schilderen, gedichtjes schrijven (in Nederlandse, Russische, Wit-russische talen), ikebana oprichting leren, pianospelen, Nederlands leren, reizen met mijn partner (Zuid-Asiё, Noord-Afrika,Europa).
Dit bericht werd geplaatst in Droom of realiteit van Narrowcasting. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s